جند المهدی

ترویج مباحث قرآنی ، اخلاقی ، اجتماعی و بصیرتی

جند المهدی

ترویج مباحث قرآنی ، اخلاقی ، اجتماعی و بصیرتی

جند المهدی

گرچه من سرباز هیچ و ساده ام

سرخوشم مهدی بود فرمانده ام

گرچه شد فرمانده ام غایب ولی

دل خوشم بر نایبش سیدعلی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۷:۰۰ ب.ظ

۰

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طرف مذاکره کننده غربی برخی مسائل را عنوان می‌کند تا تیم مذاکره‌کننده ما را خسته کند و به خواسته ناحق خود برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دو تن از کارشناسان مسائل سیاسی در گفتگو با برنامه «رویداد» رادیو گفتگو، روند مذاکرات هسته ای در خصوص تحریم‌های شورای امنیت و آمریکا را بررسی کردند.

 

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در خصوص مهم‌ترین پرانتزهای اختلافی اظهار کرد: در بحث تحریم‌ها، صادرات یا واردات سلاح‌های متعارف ذکر شده است و به بحث هسته‌ای ربطی ندارد؛ پس چرا غربی‌ها حساسیت نشان می‌دهند.

 

وی افزود: آمریکا بر اساس تفکرات زیاده‌خواهانه این مسئله را مطرح می‌کند؛ در صورتی که خودشان بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح از جمله به کشورهای عربی هستند.

 

کوثری ۱+۵ را در صف کشورهای صادرکننده سلاح های متعارف دانست و ادامه داد: ایران بر چه اساس و قانونی باید [از این حق] محروم باشد و این چیزی نیست جز زیاده‌خواهی و فراقانونی عمل دادن این کشورها و نمی‌تواند قابل قبول باشد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در خصوص مخالفت آمریکا با پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت، اظهار داشت: آمریکایی‌ها علاوه بر توافقاتی که در ژنو و لوزان انجام شد، یکسری مسائل جدید را در جهت نفی آن مطرح کردند؛ مثلاً بحث بازدید از مراکز نظامی و بازجویی با ۲۳ نفر از دانشمندان هسته‌ای را عنوان کردند.

 

وی تصریح کرد: طرف مقابل اینگونه مسائل را عنوان می‌کند تا تیم مذاکره‌کننده ما را خسته کند و به خواسته ناحق خود برسد؛ البته تیم ما خسته نمی‌شود و طرف غربی فهمیده که به این راحتی‌ها هم نیست.

 

کوثری گفت: آمریکایی‌ها حتی به توافق و تفاهمی که در گذشته انجام دادند که بر اساس آن، همه تحریم‌ها باید برداشته شود و در شورای امنیت با یک بیانیه بیرون آید، پایبند نیستند.

 

جبرائیلی: ساختار تحریم‌ها حفظ شود، ضربه می‌بینیم

 

در ادامه این برنامه، مجری با طرح این پرسش که آیا غرب خود را فراقانون می‌داند یا نگران قدرت‌گیری ایران است؟، از سیدیاسر جبرائیلی کارشناس مسائل سیاسی خواست بحث را ادامه دهد.

 

جبرائیلی اظهار داشت: آقای کوثری نیز به همین موضوع اشاره کردند؛ نظام بین‌الملل به اذعان تمامی نظریه‌پردازان، محیطی آنارشیست (اقتدارگریز) دارد و طبیعی است که این بازیگران به دنبال انباشت قدرت باشند.

 

وی در این راستا به سلطه آمریکایی اشاره کرد و ادامه داد: اگر در قبال چنین کشوری عقب‌نشینی کنیم، حتی اگر یک فشنگ هم داشته باشیم، سلطه آمریکا را به خطر انداخته‌ایم. اگر آمریکا روزی درخواست داد حتی یک فشنگ تولید نکنیم، بنا به دشمن بودنش، یک درخواست طبیعی است.

 

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اشکالات جدی در بیانیه لوزان افزود: در توافقنامه لوزان، توافق ژنوی را که ایرادات جدی به ان وارد بود، زیرپا گذاشته شد. در مقدمه توافق ژنو تصریح شده که تمامی تحریم ها بصورت جامع برداشته شود؛ ولی در لوزان این مسئله محدود و اعلام شد که تحریم های آمریکا تعلیق می‌شود.

 

جبرائیلی با اعتقاد بر اینکه بحث تحریم های تسلیحاتی انحراف از اصلِ موضوع است، اظهار داشت: وقتی تحریم تسلیحاتی مطرح می‌شود، مردم تصور می‌کنند خرید و فروش سلاح ممنوع اعلام شده و ما قصد داریم این تحریم را برداریم؛ اما طبق توافق ژنو تمام قطعنامه‌های شورای امنیت باید لغو شود.

 

وی عدم لغو قطعنامه های شورای امنیت و همچنین تعلیق تحریم‌های آمریکا را نشان از حفظ ساختار تحریم ها توسط آمریکا عنوان و تصریح کرد: ما یک بار از ناحیه حفظ ساختار تحریم ضربه دیده‌ایم و اگر قطعنامه های شورای امنیت به طور کامل لغو نشود و تحریم تسلیحاتی نگه داشته شود، به معنای حفظ ساختار تحریم‌هاست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۰
محمد غفاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی