جند المهدی

ترویج مباحث قرآنی ، اخلاقی ، اجتماعی و بصیرتی

جند المهدی

ترویج مباحث قرآنی ، اخلاقی ، اجتماعی و بصیرتی

جند المهدی

گرچه من سرباز هیچ و ساده ام

سرخوشم مهدی بود فرمانده ام

گرچه شد فرمانده ام غایب ولی

دل خوشم بر نایبش سیدعلی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

سه شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۱۱ ق.ظ

۰

«

حتی رفتار دکتر عارف هم در زمانی که انصراف داد رفتار تعاملی نبود» این گوشه ای از مصاحبه انتقادی علی شکوری راد است.

به گزارش رجانیوز هفته گذشته بود که فرزند محمد رضا عارف در صفحه اینستاگرام خود نوشت«پدرم مانند مصدق شده است». حمید رضا عارف تماشای تئاتر راپورت های شبانه مصدق را بهانه ای کرده بود تا گلایه های خود نسبت به اطرافیان پدرش را به زبان بیاورد. او در این یادداشت با کنایه نسبت به برخی از چهره های اصلاحات و در حمایت از پدرش از «بی انصافی های برخی دوست‌نمایان که خود را تئورسین و روشنفکر نامیده اند» گلایه کرده بود. با این وجود مصاحبه این روزهای چهره های اصلاح‌طلب خواستگاه و مخاطب یادداشت حمیدرضا عارف را بیشتر آشکار کرده است. سلسله مصاحبه هایی که آخرین حلقه آن را علی شکوری با بازخوانی انتخابات 92 و ماجرای انصراف عارف در آن مقطع کامل کرد.

 

در همین راستا و در شرایطی که کمتر از ده ما به شروع ماراتون ریاست جمهوری باقی مانده است، اصلاح‌طلبان نیز پروژه های خود را برای این انتخابات کلید زده اند. با این وجود در شرایطی که به نظر می رسید حمایت از روحانی در انتخابات 92 گام نخستی باشد برای این که چهار سال بعد چهره دیگری را به میدان بیاورند، اما این روزها به نظر می رسد هنوز نتوانسته اند به موضع واحدی برای مواجه با انتخابات ریاست جمهوری سال آینده برسند.

 

در همین راستا عده ای از چهره‌های اصلاحطلبان معتقدند که باید رودربایستی را کنار گذاشت و بدون اما و اگر از همین امروز صریحا اعلام کنیم که روحانی گزینه اول و آخر اصلاح‌طلبان برای انتخابات است اما در مقابل عده ای محافظه کارانه تر عمل می کنند. در نظر این گروه سیاست اصلاحات در مقطع کنونی باید «حمایت نقادانه» از دولت یازدهم باشد. این راهبرد می تواند دست بزرگان اصلاحات را برای تصمیم گیری عمیق تر باز کند و از سوی دیگر ضعف های حسن روحانی به پای اصلاحات نوشته نشود.

با این حال و با تمام اختلافاتی که این روزها در باره حمایت یا عدم حمایت از روحانی در میان بدنه اصلاحات وجود دارد، اما در عدم حمایت از محمد رضا عارف موضع واحدی را در پیش گرفته اند. در میان جریان های اصلی اصلاح طلبی شکست های پی‌در‌پی محمد رضا عارف در مجلس دهم حکایت از پایان عمر فعالیت سیاسی او می کند و معتقدند که «شرط بندی بر روی اسبی که بارها شکست خورده است» عاقلانه نیست.

 

اگرچه محمد رضا عارف گمان می کرد که کناره‌گیری کردن از انتخابات 92 پروژه ای موقت و حداکثر چهار ساله است و بدنه اصلاح‌طلب بار دیگر گرد او جمع خواهند شد با این وجود این روزها خیال عارف را راحت کرده اند که «قرار نیست برای انتخابات سال ٩٦ به سراغ او بیایند و در جست‌وجوی کاندیدا نیستند».

 

در همین راستا بعد از آن‌که محمد رضا خاتمی و حمید رضا جلایی پور صراحتا اعلام کرده بودند که روحانی گزینه نهایی اصلاحات برای انتخابات سال آینده است، آخرین حلقه از سلسه اعلام حمایت‌ از روحانی را علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران کامل کرده و خیال همه را راحت کرد که حزب تازه تاسیس اتحاد ملت در انتخابات پشت سر روحانی می ایستد. او در این باره می گوید:

 

«ما کسی را داریم که کاندیدای ما بوده و رای آورده و الان رییس دولت است. به طور طبیعی معلوم است که کاندیدای ما چه کسی است و تعین دارد. بر اساس قاعده اصولی استصحاب یا حالت سابقه کاندیدای ما آقای روحانی است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. ما در جهت این نیستیم کاندیدا تعیین کنیم. کاندیدای ما آقای روحانی است. اگر کسی مدعی است باید ثابت کند که او دیگر کاندیدایی مطلوب نیست و باید از او صرف نظر کنیم. حالت سابقه این است که آقای روحانی که در دوره قبل کاندیدای ما بوده است همچنان مورد حمایت ما است».

اما شکوری راد سخن جالب تری را نیز در مصاحبه خود با روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد مطرح می کند. در شرایطی که هفته گذشته عارف اظهار نظر های شخصی را آفت اصلاحات معرفی کرده بود و «تک روی» را به عنوان بزرگترین ناهنجاری اصلاح‌طلبان معرفی کرده بود، شکوری راد نیز انگشت خودرا بر همین مساله گذاشت. با این وجود در نظر کسی که این روزها تک روی می کند کسی نیست جز محمدرضا عارف. شخصیتی که علیرغم کناره‌گیری از انتخابات اما در سال 92 کناره‌گیری او عملی غیر حزبی بوده است!. او معتقد است که در سال 92 حضور محمد رضا عارف نیز ناشی گرفته از همان تک‌روی های موجود در سیاست ورزی انتخاباتی بوده است:

«در کشور ما متاسفانه هر کسی که در راس قدرت قرار می‌گیرد غیرحزبی بودن را برای خود نوعی‌شان قلمداد می‌کند در حالی که این ضد شأن دموکراسی است. در سال ٩٢ هیچ یک از کاندیداهایی که بودند به دعوت احزاب کاندیدا نشدند. هر کسی خودش تشخیص داده بود. دکتر عارف شخصا تشخیص داده بود که می‌خواهد کاندیدا شود. آقای روحانی هم شخصا تصمیم گرفته بود».

 

*شکوری‌راد: عارف به سختی کنار رفت و حاضر نشد که گفت‌وگویی انجام دهد

اما انتقاد های شکوری راد از عارف محدود به این مساله نمی شود. او اگرچه می گوید که «نمی‌خواهم کالبدشکافی کنم» اما معتقد است که در کنار کناره‌گیری عارف از انتخابات، کنشی که در این مساله داشت خارج از چهارچوب حزبی بود. او دراین باره می گوید:

 

«آقای عارف به سختی کنار رفت و حاضر نشد که گفت‌وگویی انجام دهد. حتی حاضر نشد در اعلام انصرافش از آقای روحانی حمایت کند...نمی‌خواهم کالبدشکافی کنم. لازم است بگویم حتی رفتار دکتر عارف هم در زمانی که انصراف داد رفتار تعاملی نبود. ایشان اخلاقا به توصیه عمل کرد و کنار کشید و البته کنار کشیدن او هم تاثیر بسزایی در نتیجه انتخابات گذاشت. ولی ایشان حاضر نشد تعامل کند».

 

رئیس حزب تازه تاسیس اتحاد ملت اشاره ای به اظهارات عارف نیز می کند. در حالی که محمد رضا عارف 30 بهمن 92 در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود که «انتظار داشتم روحانی حداقل با من مشورت می کرد» اما شکوری راد خود عارف را متهم می کند که چهار سال قبل تعامل درستی از خود نشان نداده است!.

 

*عارف سال 93: من در شورای مشورتی خاتمی شرکت نمی کنم!

در همین راستا عارف در آن مقطع در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه زنجیره‌ای اعتماد مبنی بر این که «شما به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان به خاطر شرایط پیش آمده به نفع آقای روحانی که به عنوان یک چهره میانه‌رو و معتدل شناخته می‌شود از عرصه انتخابات کنار رفتید و آرایتان به سبد روحانی ریخته شد، این امر هواداران تان و کسانی که در حمایت از جریان اصلاح‌طلبی رای داده بودند را متوقع می‌کرد که شما در دولت به گونه‌یی حضور داشته باشید اما این اتفاق نیفتاد، چه شد که برخلاف برخی خبرهای غیررسمی که از حضور شما در پاستور خبر می‌داد به دولت نرفتید؟» گفته بود:

«این توقع فقط در طرفداران ما نبود و آن‌گونه که به من خبر می‌دادند این توقع از سوی هواداران و ستاد آقای روحانی هم مطرح شده بود».

 

با این وجود شکوری راد ایراد را در شخص عارف و تک روی او در تصمیم گیری ها می داند.او در این باره می گوید: «ایشان حاضر نشد تعامل کند. باید با حضور نمایندگان آقای خاتمی و روحانی گفت‌وگو می‌کردند و توافق‌هایی انجام می‌دادند. هم از نظر تقسیم‌بندی مناصب در دولت و هم از نظر اتخاذ سیاست‌هایی که بعدا باید صورت می‌گرفت».

 

این سخنان در حالی است که عارف قبلا به عدم حضور در جلسات خاتمی اشاره کرده بود. او پیش از این درخصوص حضور در شورای مشورتی اصلاح‌طلبان با محوریت خاتمی اعلام کرده بود: «در آن شورا شرکت نمی‌کنم، ما خودمان شورای مشورتی داریم».

 

*شکوری راد: وقتی دیدیم که عارف کنار نخواهد رفت از او حمایت کردیم/ حمایت من از شخص عارف نبود!

شکوری راد در باره حمایت از عارف برای ریاست مجلس هم سخن جالبی می گوید. او به صراحت اعلام می کند که حمایت او به خاطر شخص عارف نبوده است بلکه به خاطر استراتژی کلی اصلاحات دست به حمایت از عارف زده است:

«وقتی دیدم ظاهرا آقای عارف کاندیدای ما است و کنار نخواهد رفت، درصدد بر آمدیم او را تقویت کنیم. مثل حالتی که در سال ٩٢ در مورد آقای روحانی رخ داده بود. ما به لحاظ شخص از آقای عارف حمایت نمی‌کردیم به لحاظ استراتژی کلی اصلاح‌طلبان حمایت می‌کردیم. در سال ٩٢ بخشی از اصلاح‌طلبان حتی در انتخابات شرکت نکردند. موضع دوستان سازمان مجاهدین انقلاب این نبود که در انتخابات شرکت کنند ولی مغایر نظر جمعی اصلاح‌طلبان هم اظهارنظر نکردند. در انتخاب ریاست مجلس هم با همان استدلالی که در انتخابات ریاست‌جمهوری از آقای روحانی حمایت کردیم از آقای عارف حمایت کردیم».

 

صراحت لهجه شکوری راد در ابراز انتقادات خود نسبت به محمدرضا عارف پیام آشکاری دارد. او معتقد است که عارف این روزها تلاش دارد تا خود را به عنوان دلسوز واقعی اصلاحات نشان دهدو قصد دارد که شخصیتی از خود به جامعه نشان دهد که حاضر شده است برای آینده اصلاحات از انتخابات کناره‌گیری نماید و خود را فدایی اصلاحات کند. با این وجود شکوری راد معتقد است که نه تنها عارف دارای چنین  شخصیتی نیست بلکه مشکلاتی که این روزها به دولت یازدهم وارد است نیز نتیجه اقدامات اشتباه او در زمان کناره گیری از انتخابات بوده است. او زمانی که باید با گفتو گو میان خود و روحانی می پرداخته، سکوت کرده و حاضر نشده است که در شورای خاتمی شرکت کند. حزبی عمل نکردن عارف و جدا کردن خود از جریان اصلاحات در کنار تعامل نکردن با دولت یازدهم در مساله مناصب دولتی باعث شده است برخی وزارت خانه ها از دست اصلاح‌طلبان خارج شود. در واقع ساختار کنونی دولت یازدهم که یکی از اصلی ترین انتقادات اصلاح طلبان به روحانی است ریشه در رفتار غیر حزبی و تک روی عارف داشته است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۱۲
محمد غفاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی