جند المهدی

ترویج مباحث قرآنی ، اخلاقی ، اجتماعی و بصیرتی

جند المهدی

ترویج مباحث قرآنی ، اخلاقی ، اجتماعی و بصیرتی

جند المهدی

گرچه من سرباز هیچ و ساده ام

سرخوشم مهدی بود فرمانده ام

گرچه شد فرمانده ام غایب ولی

دل خوشم بر نایبش سیدعلی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۵۲ ق.ظ

۰

تمدید مذاکرات چه پیامی دارد؟

دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۵۲ ق.ظ
 

در تحلیل یک واقعه یا رخداد سیاسی ، عاقلانه ترین مسیر بررسی ریشه های آن واقعه و گمانه زنی درخصوص نتایج احتمالی می باشد.

 

گروه تحلیلی صالحین؛ تعیین تاریخ برای نوشتن متن نهایی و اعلام رسمی آن ، جدای اینکه نشان دهنده ی اهمیت این متن بود ، به نوعی بیانگر نقطه پایان چانه زنی های بیش یک دهه ی هسته ای ایران بود. چه منتقدین و چه موافقین پیش نویس لوزان از این تعیین زمان نهایی استقبال کردند و شاید در این بین تنها و تنها مقام معظم رهبری بود که با شناخت کامل از آمریکایی ها و آمریکا شناسی ویژه ای که دارند همزمان با بی ارزش و غیر کاربردی خواندن بندهای پیش نویس لوزان ، زمان تعیین شده را نیز واقعی فرض نکردند و عملا به تیم مذاکره کننده ی ایرانی پیشنهاد تمدید زمان را دادند ، لیکن تیم مذاکره کننده ی ایرانی قبل از اینکه بخواهند این نکته مقام معظم رهبری را متوجه شده و برای آن برنامه ریزی کند با پیشنهاد زودهنگام آمریکایی ها برای تمدید یک هفته ای و احتمالا پس از آن  بیشتر مواجه شدند.


هماگونه که مقام معظم رهبری فرمودند ، آمریکا بر اساس سیاست مشهور " دبه " حتی به موارد پیش نویس لوزان آنهم بر اساس گذاره برگ آمریکای پایبند نماند.

کاهش جدی سانتری فیوژهای فردو ، ممنوعیتهای دوباره در مسیر تحقیقات ، اصرار بر افزایش زمان اتمام توافق و ... دبه کردنهایی بود که نیاز به یک سیلی در پاسخ داشت ، که آنرا هم رهبر فرزانه ی انقلاب به آنها چشاندند، و با رد ممنوعیت دست یابی بیش از ده سال و دوازده سال ، در جلسه ای که تیم ایرانی را امین ، شجاع  غیور دانستند ، مجدد به 5+1 فهماندند که دوران بزن در رو تمام شده است.

نکته ای که بررسی آن مهم است این است که  علت این تمدیدها که یا بصورت مستقیم توسط آمریکا و سایر اعضای 5+1 مطرح میشود یا کار را به جایی میرسانند که چاره ای جز تمدید باقی نمی ماند، چیست ؟ آیا این اقدام همانقدر که برای تیم ایرانی نامطلوب است برای تیم مقابل هم نارضایتی در بر دارد؟

اگر این رخداد به طور صحیح و دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد ، خواهیم دید که اتفاقا این اقدام برای تیم مذاکره کننده ی غربی بسیار خوشایند  و مطلوب است . حقیقت این است که روند رفتاری آمریکاییها اصلا به سمت پایان مذکرات نمیرود، سیاست دبه کردن و زدن زیر میز توافقات جلسه ی قبل در هر جلسه نمیتواند محصولی جز بی نتیجه و بی ثمر شدن مذاکرات را داشته باشد ، موضوعی که در اینجا مطرح میشود علت ادامه دادن این روند توسط آمریکا و غربیهاست .

اینجاست که بنیان اصلی تحلیل خود را نشان میدهد، و آن علاقمندی آمریکا و غرب به اصل مذاکره فارغ از نتیجه است .

حقیقت این است که ایران اسلامی با انقلابی که به رهبری امام ره و  حضور مردم ایجاد شد، به همه دنیا در مرحله اول وعده و در مرحله بعد ثابت  کرد که شعار استقلال آزادی و جمهور اسلامی در سایه ی نه شرقی و نه غربی ، امکان تحقق بیرونی دارد. و این حرکت باعث شد تا جریان اکبار ستیزی در نقاط مختلف دنیا ، چه جوامع اسلامی و دینی و چه جوامع غیر دینی جاری و ساری گردد. البته غرب هم بیکار ننشست  و همه راهکارهای تنبیه کشورهای سرکش را در مورد ایران بکار گرفت. طراحی بیش از 7000 کودتا ، ایجاد گروهک هایی مانند منافقین ،مارکسیسم ها، جنگ هشت ساله و فتنه های سالهای هفتاد و سه ، هفتا و هشت و بالاخره 88 ، همه اقداما تنبیه آمریکا بخاطر سرکشی ایران بوده است ، لیکن هر چه بیشتر تلاش کرد کمتر موفق به جلوگیری از گسترش اندیشه ها و مبانی انقلاب اسلامی گردید ، این شکستهای پی در پی موجب شد تا صحت شعارانقلاب اسلامی بش از پیش مکشوف شود و ایران یارگیری خوبی در بین مسلمانان و مظلومان عالم انجام داد ، در این بین آنچه شاید بتواند از اثرگذاری ایران اسلامی در دنیا میتواند بکاهد، نزدیک شدن به غرب به هر دلیل درست یا غلطی است . آنچه محصول این نزدیک شدن است  القاء مفهومی مانند خسته شدن ، بی نتیجه دیدن مبارزه و امثال اینهاست که اصلا لازم نیست واقعی باشد ، بلکه با کمک رسانه ها این غولهای در اختیارغرب ، جریان مطابق خواست آنان منتشر میشود، و آنگاه است که کشورهایی که الگویشان ایران بود از ادامه  مبارزه منصرف میشوند و عاقبت خود را در ایران میبینند. آری این روی دیگر سکه ی تمدیدهای مذاکرات هسته ای است.

 



عنوان متن 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۵
محمد غفاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی